HEMEN ARA: +905309118133

Turan & Karakoç Avukatlık Ofisi

En güncel içerikler ve haberler

Askere Giden İşçinin Hakları Nelerdir?

ASKERE GİDEN İŞÇİ İŞTEN AYRILARAK KIDEM TAZMİNATINA HAK KAZANABİLİR Mİ?

Askere giden işçi 1474 sayılı İş Kanunu’nun yürürlükteki 14. Maddesi gereğince kıdem tazminatına hak kazanacaktır. Bu durumsa askere giden işçinin kıdem tazminatına hak kazanabilmesi için işten ayrılışını askerlik sebebine dayandırması gerekmektedir. Kıdem tazminatına hak kazanmak için işçinin yine 1 yıllık kıdemini doldurmuş olması gerekmektedir. Bedelli askerlik sebebiyle işten ayrılan işçi, işten ayrılırken İş Kanunu’nun 14. maddesi gereğince kıdem tazminatını alabilir.

İŞÇİ ASKERLİK NEDENİYLE İŞTEN AYRILACAĞINI İŞVERENE YAZILI OLARAK BİLDİRMELİDİR.

Askerlik nedeniyle işten ayrılmak isteyen işçinin bir dilekçe ile durumu işverene bildirmesi gerekir. Dilekçenin ekine askerlik sevk belgesinin veya askerlik nedeniyle ayrıldığını belgeleyen bir belgenin konulması yeterlidir. İşçinin 1 tam yıl ve üzeri hizmeti varsa kıdem tazminatını da alarak işten ayrılabilir. Ancak askerlik dönüşünde aynı iş yerinde çalışmayı düşünüyorsa kıdem tazminatını almadan da işten ayrılabilir.

ASKERLİK İÇİN AYRILAN İŞÇİ İHBAR TAZMİNATI ALAMAZ

Askerlik nedeniyle işten ayrılan kişinin kıdem tazminatını alma hakkı kanunla düzenlenmiştir. Ancak ihbar tazminatı alamazlar. Yargıtay’ın yerleşik içtihatları da bu yöndedir. Askere gitmek isteyen bir işçinin, daha önceden işverene bildirmeden ani bir karar ile iş sözleşmesini feshetme ve ihbar öneli vermeme hakkı mevcuttur.

ASKERLİK İÇİN YILLIK İZİN KULLANILMASI

İşçi bedelli askerlik sebebiyle ücretsiz izin kullanıp, yeniden işe dönmek isterse kıdem tazminatı talep edemeyecektir. İşçi bu sebeple kıdem tazminatını almak isterse mutlaka iş akdini feshetmelidir. İşçi, bu iki durumdan hangisini seçerse işverenin buna göre işlem yapması uygun olacaktır. Ayrıca bedelli askerlik nedeniyle işten ayrılan işçi, dilerse askerlik bitiminden sonraki 2 ay içerisinde aynı işverene ait işyerlerinde yeniden işe başlayabilir.

ASKERE GİDEN İŞÇİ İŞE DÖNEBİLİR Mİ?

İşveren askerden dönen ve işe devam etmek isteyen işçiyi işe almak zorundadır. Askere giden işçinin hakları arasında işe devam etme durumu da vardır. Askerlik sebebiyle işten ayrılan işçi, terhis edilmesinden itibaren eski işine dönmek istiyorsa, iki ay içerisinde işverene başvuru yaparak, işe dönmek istediğini bildirmelidir. İşveren işçiyi, eski işleri veya benzeri işlerde boş yer varsa derhal, yoksa boşalacak ilk işe başka isteklilere tercih ederek, o andaki şartlarla işe almak zorundadır

ASKERLİK SÜRESİ KIDEM HESABINA KATILIR MI?

Askerden dönen işçinin tekrar işe döndüğünde geçmişe dönük kıdem süresi ölmez. Yani işçi ileri ki bir zamanda o işten ayrıldığında kıdem tazminatı hesaplanırken geçmiş hizmeti hesaba katılır. Ancak işçinin askerde geçirdiği süre kıdem hesabına katılmaz.